Bejelentkezés / saját adataim

 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Kapcsolat

Hűtő- és Klímatechnikai Vállalkozások Szövetsége
1191 Budapest, Ady Endre út 28-30.
Tel/Fax: (06 1) 201-7137
Fővárosi Törvényszék nyilvántartási szám: 5501
Adószám: 18052246-2-43
KRMK nyilvántartásba vételi szám: 00258-2008
HKVSZ titkárság: info@hkvsz.hu
HKVSZ pénzügy: penzugy@hkvsz.hu

    Végre itt a kánikula!

    Végre itt a kánikula!
    A nyár meghozta idei formáját, és menetrend szerint megérkezett a júniusi kánikula! Ez azért különleges, mivel júniusban a leghosszabbak a nappalok, és a rövidebb éjszakák alatt nincs ideje a városi levegőnek lehűlni, ezért a hajnalok sem hozhatnak igazi felfrissülést. A nagyvárosokon kívüli zöldövezeti területeken azért teljesen más a helyzet, mivel a kevesebb aszfalt és betonrengeteg nem fogja a sötétedés beálltával visszaokádni a nappal begyűjtött hőséget.

    Vannak, akik kifejezetten szeretik a meleget, de sajnos a legtöbb városi ember számára a modernizáció elterjedésével egyre elviselhetetlenebbé válik a kánikula. 30-40 évvel ezelőtt még mindenki igyekezett alkalmazkodni vagy legalábbis elviselni a hőhullámokat, a légkondicionálás és légtechnika szinte ismeretlen volt Hazánkban. Az életmód generációs megváltozásával és a technika fejlődésével a lakosság igényei is lépést tartanak: manapság szinte elképzelhetetlen a nyár légkondicionáló berendezés nélkül.

    De mit tehetnek azok, akiknek (még) nincs az otthonában vagy a munkahelyén légkondicionálás, vagy olyan környezetben vannak, ahol ez nem megoldható, illetve akik szimplán nem kedvelik a mesterségesen lehűtött levegőt?

    Íme néhány tipp a hőség kezelésére:  

    Tippek azoknak, akik a hőségben is kint dolgoznak, vagy nehéz fizikai munkát kell végezniük, és nem rendelkeznek klímaberendezéssel

    1. Igyon sok folyadékot, akár többet is, mint napi 3-5 litert, de ne kizárólag ásványvizet! A természetes, otthon készített gyümölcs-zöldséglé igazi vitaminbomba. Ezt hígíthatjuk ásványvízzel. Fogyasszunk sok természetes citrusfélét.

    2. Jobb a forró ital! A magas hőfok hatékonyan hűti a testet. Vegyünk példát a beduinokról: rendszeresen forró teát isznak a sivatagi hőségben!

    3. Víz helyett tea! A tea kordában tartja a pajzsmirigyet. Cukor helyett citrommal ízesítsünk!

    4. Kerüljük az erősen cukrozott italokat. Ezek leginkább csak a vizelési ingert növelik, és fokozzák a szomjúságérzetet.

    5. Kevés alkohol. Este néhány sör belefér, esetleg könnyű fehérbor.

    6. Semmi tömény alkohol, mert kiszárítja a testet!

    7. Kevés tészta, de sok csípős étel. Sok zöldség, gyümölcs, saláta, hal kevés szénhidráttal. A húst lehetőleg csípősen készítsük el, mert fertőtlenít.

    8. Kerüljük a tojásos ételeket! A majonéz sem előnyös, mert a nyári melegben üdülnek benne a baktériumok.

    9. Fahéjjal ízesítsünk, akár a teába, kávéba is tehetünk egy keveset, mivel nem engedi magasba szökkenni a vérnyomást.

    10. Rovarcsípést citrommal, hagymával, paradicsommal vagy ecettel kezeljük. Mindezek semlegesítik a rovar mérgét.

    11. Ne hanyagoljuk a sportolást! Leginkább a kora reggeli vagy esti órák az ideálisak a sportra. Jót tesz a keringésnek és sportosan sokkal könnyebben lehet bírni a meleget.

    12.  Ha a kinti hőmérséklet meghaladja a 33 fokot, a nagy külső-belső hőmérsékletkülönbség összezavarja a hőháztartásunkat. A ventilátor egészségesebb alternatíva, mint a klímaberendezés!

    13. Alkalmazzunk naponta többször Kneipp-kúrát. Ez a legjobb természetes módszer a hőháztartás komfortosan tartására.

    14. Bizonyos termékek szigorúan hűvös helyen tartandók (pl. gyógyszer, vaj, húsfélék, tojás, tejtermék). Ügyeljünk ilyesmikre, mert nagyon kellemetlen (és sajnos könnyű) kánikulában ráadásként még gyomorrontást is összeszedni!

    15. Nappal, amikor nem vagyunk otthon, csináljunk sötétet a lakásban, és estétől másnap reggelig folyamatosan szellőztessünk, így hűtve le a lakást és biztosítva az egészséges légcserét.

    16. Kapcsoljuk ki a gépeket! A bedugott monitorok, komputerek és a készenléti állapotban lévő elektromos berendezések is fűtenek. Nézzünk kevesebb televíziót! Az elektroszmog egyébként is káros a lakásban.

    17. 35 fok feletti hőmérsékletben teljesen mindegy, milyen színű ruha van rajtunk. A beduinok azért járnak sötét, zárt ruhában, mert csökkenti a párolgást és így a folyadékvesztést. Városi tévhit, hogy a nagyon kivágott, világos ruhák az ideálisak kánikulában.

    18. Vigyünk magunkkal melegítőfelsőt, mert ha a 35-40 fokos utcáról hirtelen betérünk egy erőteljesen lehűtött üzletbe, azonnal megfázhatunk!

    19. A szűk ruhákat kerüljük (pl. stretch-farmer)

    20. Lábizzadás ellen a legjobb megoldás a pamut vagy gyapjúzokni. Zárt cipőt mezítláb véletlenül sem hordjunk, és előnyösebb a vastag talpú lábbeli, mivel a vékony talp hamar átforrósodik a forró aszfalton.

    21. Ha közvetlenül nappal szemben kell tevékenységet végezni, ajánlott a napszemüveg - nemcsak kánikulában!

    22. Aludjunk nyitott ablaknál!

    23. Igyunk rendszeresen egyszerre kevesebb mennyiséget, akkor is ha (még) nem vagyunk szomjasok.

    24. Gondoljunk házi kedvenceinkre is! A kis állatoknak mindig legyen friss vizük, ajánlott kevesebb mennyiséget enni adni nekik. Ha az akváriumra rásüt a nap, előbb utóbb halászlé lesz belőle!

    25. Szobanövényeket, kerti növényeket, füvet, stb. rendszeresen öntözzük! Legjobb a hajnali vagy esti órákban. Kinti növényeket szigorúan tilos a tűző napon hideg vízzel lelocsolni, mert leforrázza a leveleiket!

    26. A parkoló autóban semmi esetre sem hagyjunk élelmiszert! Menetközben kétoldalt félig húzzuk le az ablakokat.

    27. Élelmiszervásárlást követően amilyen gyorsan lehet, térjünk vele haza és pakoljuk ki. Hűtött élelmiszerek esetén javasolt hidegentartó táskát használni, mig hazaérünk.

    28. Ha viharok várhatók, érdemes minden elektronikai berendezést kihúzni.

    29. Szaunázzunk rendszeresen nyáron is! Hihetetlenül segít a meleg elviselésében, regenerál, méregtelenít. 

    (Források: idokep.hu, index.hu, blikk.hu)